tirsdag den 16. oktober 2012

Kakao-marcipan-lakridskugler

Havde ofte tænkt på, at jeg snart måtte se at få afprøvet stødt lakridsrod i mine kakao-kugler - men ak det var blot blevet ved tanken.... Lige indtil en kær veninde af mig spurgte, om jeg ikke snart "udviklede" en opskrift med lakrids og chokolade... Det er alletiders kombi!

...og så vupti - så kom den :-) (kender du det, at der nogengange liiiige skal et ekstra skub til...?!)






















Dette skal du bruge:
1 dl. mandler m. skal
2 tsk. honning
3 medjoul dadler
1 spsk. kokosmel
1 spsk. raw kakaopulver
1 stor spsk. kokosolie
1-2 tsk. stødt lakridsrodspulver
Evt. 50 g. mørk chokolade

Mandlerne kværnes til helt fint mel i en kaffekværn. (gem en lille bitte smule mandelmel, hvis du vil rulle kuglerne i chokolade til sidst). Tilsæt herefter alle ingredienser og brug så hænderne til at mase det hele godt sammen, så det bliver til en stor klump. Har du svært ved at samle det, eller virker det for tørt, så tilsæt lidt mere kokosolie.

Så skal der trilles kugler i mundrette størrelser. Vil du gøre lidt ekstra ud af dem, kan du vende dem i chokolade smeltet over vandbad og trille dem i lakridsrod blandet med lidt af mandelmelet.... Men det behøver slet ikke - de er fine og fantastiske akkurat som de er!
Opbevares på køl - og nydes kølige...

Jeg er spændt på, om du kan smage marcipanen i dem?? Eller er det bare mig, der allerede har jul på hjernen ;-)...?

Lakrids og chokolade er en helt igennem skøn kombination og smager helt himmelsk....
Næste projekt må blive ovnristede mandler vendt i chokolade og lakridsrod.... præcis som Johan Bülow eller Summerbird's... Mums!

Forresten så er lakridsrod bakteriedræbende, immunstyrkende og opkvikkende - så hvad venter du på? (vær dog varsom med lakridsrod, hvis du har for højt blodtryk)


Ingen kommentarer: