onsdag den 25. april 2012

Hvilken kostretning kører du i? # 2

Så har min GPS langt om længe fundet vej til 2. del i kost(tros)retnings-snakken!
Tak for tålmodigheden så længe...!

Som jeg skrev i del 1, så er der SÅ mange bud på forskellige kostretninger, man kan følge - og hvilken én er det nu lige, man skal vælge? Jeg tror på, at vi hver især har vores helt egen sandhed om vores sundhed. Du har din - og jeg har min. Det handler om at forsøge sig frem - og mærke efter. Lytte til intuitionen, til hjernen, til hjertet, til kroppen, ja til hele DIG. Du har alle de informationer, som du har behov for. 

Jeg henter inspiration fra vidt forskellige kost(tros)retninger og kombinerer det hele til mit eget. Det føles bedst for mig at gøre det på denne måde - jeg føler mig fri til at følge min intuition, fri til at gøre som jeg vil, fri til at lade mig forblænde af noget den ene dag og af noget andet den næste, FRI ...til at være MIG :-).

Jeg tror på, at den største sundhed skal findes i at HAVE DET GODT med sig selv og sine handlinger.

Det smitter af på alle celler i kroppen, og de vil respondere på den følelse.
Følelser har så ufatteligt stor betydning i kroppen. Det psykosomatiske aspekt er bestemt ikke noget, der skal undervurderes, tværtimod. 

Selvfølgelig må jeg samtidigt sige, at du kan have det nok så godt med det du gør, men viser din krop dig noget andet i form af forskellige symptomer (fordøjelsesbesvær, hovedpine, ledsmerter, træthed etc.) - ja, så er der noget, der ikke hænger sammen! Så må du justere ind, så din mad bliver din medicin, og på en måde som du stadig kan have det godt med.

Min kost-trosretning - som den ser ud lige nu:
(alt forandrer sig jo hele tiden - også mig ;-))
  • 100% Økologi - jeg er stor fan og storforbruger af økologiske fødevare - fordi andet er ulogisk for mig! Sprøjtegifte (pestidicer), farvestoffer, konserveringsmidler og diverse andre tilsætningsstoffer og kemikalier hører ganske enkelt ikke hjemme i en sund krop. (dog er ganske få af disse stoffer godkendt i økologisk produktion...).
  • Masser af årstidens grøntsager og krydderurter – her giver jeg den gas, alt det budgettet kan trække og tiden kan række – er sikker på at den største sundhed ligger gemt i disse fantastiske farver, former, dufte og livgivende sager! Bruger ivrigt urter, hvidløg og ingefær alle steder, jeg kan komme afsted med.    
  • Lidt frugt – og helst årstidens (den er dog svær). Bruger det mest som mellemmåltid eller i smoothies/juicer og altid sammen med protein og fedt, så blodsukkeret ikke påvirkes så meget.
  • Bær, helst friske og bedst i sæson… men det begrænser en del, så jeg plukker og fryser ned, og når de slipper op, så køber jeg. Jeg bruger dem året rundt - i smoothies, kager og sorbet is.  
  • Korn med måde - mest hel korn, dernæst knækket og flager og mindst mel, og udelukkende fuldkorn - og glutenfrit (mest fordi et par familiemedlemmer ikke tåler det). Jeg tror ikke, at vi har godt af for meget korn, men synes heller ikke, at det føles rigtig i maven at udelade kornprodukter helt fra kosten, som man f.eks. gør i bl.a. raw food og stenalderkost.
  • Kød med måde - mest fjerkræ, fisk, kalvekød, lammekød, meget begrænset svinekød og oksekød. Kvaliteten er rigtig vigtig for mig, selvom økologisk kød er ret så dyrt. Så det bliver lidt, men godt.
  • Bælgplanter halter lidt – mest pga. den lidt melede smag, som hverken mand eller børn bryder sig om her, men ærter, grønne bønner og kikærter får jeg da brugt. Jeg må forstætte med at eksperimentere med de tørrede bønner og linser... 
  • Æg bruger jeg i stor stil, måske endda lidt for mange…:O) Jeg er ikke kolesterol-forskrækket, det handler jo om noget helt andet ;-)
  • Mejeriprodukter udelukkes, både pga. intolerance i familien, og pga. min holdning til det. Jeg tror ærligt talt ikke på, at det er det sundeste for os mennesker…både fordøjelsesmæssigt og pga. væksthormonerne. Mælk er beregnet til kalve, som skal vokse sig store og stærke eksplosivt hurtigt. Det skal vi ikke. Også den lange og ødelæggende forarbejdning med bl.a. pasteuriseringen og homogeniseringen gør, at jeg udelukker mejeriprodukter i vores mad.   
  • Masser af gode fedtstoffer, som olier, nødder, mandler, frø og kerner, avocado - uhmm, dejligt cellefedt. Jeg er ikke det mindste fedt-forskrækket, når det gælder de gode fedtstoffer. Jeg steger og varmer udelukkende op i kokosolie, da den er meget varmestabil.
  • Så lidt sukker som muligt - søder helst med tørret frugt, bananer, gulerødder mm - dernæst honning. Birkesød, stevia og sukrin mm. er jeg aldrig blevet helt hug på, da mavefornemmelsen synes, det er lidt for kemisk - og lidt for langt fra rigtig mad. 
  • Proteinpulver er jeg heller aldrig kommet til at forliges med, selvom rigtig mange ernæringseksperter anbefaler det og bruger det hver eneste dag. Det er bare for langt væk fra mad og naturen for mig. Dog er hampefrøprotein en undtagelse ;) 
  • Raw food - super fruit synes jeg er spændende, og eksperimenterer med det. Tænker meget over ikke at tilberede alting og spiser mere og mere rå mad. Jo mindre forarbejdning og opvarmning, jo flere næringsstoffer og energi til kroppen (hvis selvfølgelig fordøjelsen kan klare det).   
  • Stenalderkosten skeler jeg til, men må indrømme, at jeg har mine tvivl med alt det kød, der anbefales. Rigtig mange store sundhedsguruer og forskere inden for cancer anbefaler, at man udelukker kød, hvis man har fået cancer. Fordøjelsesprocessen er lang for kød, og bevirker at det går i forrådnelse i kroppen og sender giftige affaldsstoffer ud i blodet. Jeg tror, at protein-polymikken er blæst lidt for meget op...   
  • Blodtypekosten skeler jeg også lidt til. Ser mest på, om der er noget skadeligt, som vi spiser ofte, og forsøger så at skifte det ud til noget neutralt eller gavnligt.
  • Kosttilskud tager vi i perioder, men der går længere og længere tid imellem. Min mavefornemmelse med pulver og piller er ikke god. Måske spiller den mig et puds, men jeg følger den alligevel. Forsøger at optimere måltiderne i stedet og bruger tørrede urter i stor stil – og bl.a. aloe vera, aronia, granatæble, superfruit, hybenpulver, tangmel, kräuterblut m.fl. - og vigtigst af alt at undgå/begrænse stimulanser som kaffe, rygning, alkohol, sukker, junk food mm, , som tærer på kroppens vitaminer og mineraler.
  • Probiotic har jeg dog i skabet (selvom det er pulver ;-)). Ja, ja ingen regel uden undtagelse ;-)   

Det er sådan, vi spiser herhjemme – når vi er ude, spiser vi, som der bydes – og nyder det!
Min filosofi er alt med måde, variation, balance, sund fornuft og nydelse. 

Har du læst med hele vejen? Så tager jeg kokkehuen af for din interesse!
Du må have et ligeså stort madhjerte som mit - eller i hvert fald intentionerne om at afprøve om mad virkelig GØR en forskel.... You already know my answer....   
  
Har du lyst til at kommentere eller dele din kostretning, så vil det glæde mig at høre fra dig.

1 kommentar:

Tatjana sagde ...

Har du prøvet yaconsirup? Det er helt naturligt med et glykæmisk index på kun 3! Det smager lidt som en blanding mellem honning og mørk ("brændt") karamel - super til banan- og gulerodskage, pandekager og i is og smoothies. Du kan læse mere om det på min blog.

Kærlig hilsen Tatjana