onsdag den 16. maj 2012

Delmål 5 af 12 - Speed op med Superfood

Tiden går - klokken slår.... Mon jeg mine delmål når....?

Jeg forsøger at komme afsted med et nyt grønt delmål primo hver måned - frem til og med december 2012.

Det er så ikke lige hver måned, at jeg når det til primo, men mere medio - som f.eks. denne måned... :-O.

Jeg håber, at du er med alligevel - for i længden er det jo dybest set ikke så vigtigt, om det er 10 eller 20 dage før elle senere.
Hovedsagen er, at det kommer! - og at det holder...! Ikke bare den pågældende måned, men året ud - og år efter år... For det er jo det eneste, der virker; vedvarende sundhed, altså!.

OG nej, jeg kan ligeså godt indrømme det.... først som sidst - jeg kan (heller) ikke holde alle delmålene helt....for nogle gange overhaler hverdagen (også) mig - og jeg når det simpelthen ikke!

What?! Jamen, er det ikke pinligt at indrømme... ??
Næh, ikke spor...! Jeg vil hellere falde af hesten 10 gange, lære af det og forsøge igen - end falde af een gang, og så er det kapitel slut! Bom! -og 100 gok i nøden for (igen) at have rygrad som en regnorm...
Næh nix, øvelse gør mester. Alt det jeg og du gør og når undervejs, er jo ikke det mindste spildt eller forgæves, selvom vi ikke holder os heeelt til planen - lidt er langt bedre end ingenting! Altid.

Husk at du er ingen fiasko, fordi du fejler - men en succes fordi du forsøger!


Denne måned skal det handle om nogle super nærende sager - nemlig SUPERFOOD...
Måske du allerede kender til nogle af dem?


Delmål nr. 5 

HVAD skal der ske?:
De forskellige former for Superfood skal udforskes og afprøves, det være sig bl.a. hampefrø, chiafrø, gojibær, raw kakao, acai, acerola, bipollen, byggræs, hvedegræs, incabær, lucuma, maqui og morbær.  

HVORFOR nu det?
Svaret ligger næsten i ordet. S-U-P-E-R food... 
Det er fødevarer, som indeholder ekstra stor koncentration af næringsstoffer, såsom vitaminer, mineraler, antioxidanter og essentielle fedtsyrer. 
Som jeg skrev i Hvilken kostretning kører du i?# 2, så holder vi pause her i familien med vitaminpillerne - og forsøger at få så meget som muligt fra maden (velvidende at jorden ikke indeholder nær de næringsstoffer som tidligere og at planterne derfor også er fattigere på næringsstoffer - og det er selvfølgelig skidt! Men der er godt nok også mange ting og sager i en vitaminpille, som jeg ikke kender eller ved virkningerne af). DERFOR vælger vi pt. at sørge for, at få så mange næringsstoffer vi kan gennem maden - og det er Superfood genialt til!


HVORDAN gøres det?
Jeg vil bruge Superfood primært i mine smoothies og i sunde søde sager. Jeg vil løbende lægge opskrifter ud her på bloggen, så du kan blive inspireret. Og måske motiveret til at prøve selv (hvis du ikke allerede bruger dem).


HVORNÅR (hvor ofte) skal det gøres?
Hver dag i smoothien - med variation af de forskellige slags.
I weekenderne når der laves søde sunde sager, som f.eks. til fredagsslik.


S-U-P-E-R god fornøjelse med denne måneds projekt :-)
Det vil glæde mig at høre om dine erfaringer, hvis du har tid og lyst til at give en kommentar med på vejen...











Ingen kommentarer: