torsdag den 30. marts 2017

Sund og nem banan-is

I tirsdags var det et skønt aftenvejr, og børnene mente, at det bestemt var på sin plads at cykle en tur i det dejlige vejr...efter is. Jeg mente dog kun, at det var på sin plads at cykle en tur (skrappe mor, altså), men indvilligede dog i at lave hjemmelavet is, når vi kom hjem (søde mor, altså....).

Det blev til denne MEGET nemme og ret skønne banan-is (som...meget-vigtig-detalje...forudsætter, at du har frosne bananer i fryseren...)

2 frosne bananer (pr. person)
1/4-1/2 tsk. vaniljepulver pr. 2 frosne bananer

De frosne bananerne skæres i skiver med en skarp kniv (det kan også med fordel gøres, inden du fryser dem), og kommes i en foodprocessor. Kør det godt indtil det har en helt cremet konsistens. Tilsæt vaniljepulveret og kør et par omgange mere. (Hvis vaniljepulveret tilsættes helt fra start, oplever jeg at isen bliver ret brun, så derfor gør jeg det først til sidst).

Isen kan spises som den er, men smager perfekt, for lakrids-elskere som mig, rørt med lidt lakridspulver. Og toppet med hakket chokolade, frysetørrede bær, hakkede nødder/mandler - eller hvad du lige har i skabet eller fantasien kommer op med.  

Jeg er ved at fintænke en endnu bedre (og en lille smule mere avanceret) udgave af hjemmelavet is, som smager knapt så meget af banan. Den hører du om, når den er afprøvet i weekenden :)



Ingen kommentarer: